WWNNA - Wenum Wiesel en het Noordelijke gedeelte van Noord-Apeldoorn. Meer informatie

Voormalig Spoortracé Apeldoorn – Zwolle

Totale lengte – 36,7 km

Geopend

  • Apeldoorn – Het Loo: 2 juli 1887
  • Het Loo – Epe: 2 september 1887
  • Epe – Hattem: 21 november 1887
  • Hattem – Hattemerbroek: 1 juni 1889

Gesloten

  • Apeldoorn – Heerde: 1972
  • Heerde – Wapenveld: 1950
  • Wapenveld – Hattemerbroek: 1970

De Spoorlijn Apeldoorn-Zwolle (‘Baronnenlijn’) is tussen 1887 en 1889 door de Koninklijke Nederlandsche Lokaalspoorweg-Maatschappij aangelegd. De spoorlijn verbond Apeldoorn met Zwolle. Zijn bijnaam Baronnenlijn dankte de lijn aan de vele (adellijke) notabelen die woonden in de plaatsen langs het spoor. In 1913 werd nog een zijtak van Hattem naar Kampen Zuid aangelegd. Deze lijn bleek al snel onrendabel en werd in 1933 alweer gesloten. In 1950 werd ook het personenvervoer op de rest van de Baronnenlijn gestaakt.

Geschiedenis

In 1876 werd Paleis Het Loo aangesloten op de Oosterspoorweg. Het paleis was via de zogenaamde Loolijn rechtstreeks per spoor vanuit Amsterdam te bereiken. Een jaar later werd de Koninklijke Nederlandsche Lokaalspoorweg-Maatschappij opgericht. Deze maatschappij legde vanuit Apeldoorn verschillende spoorlijnen aan. Zo kwam er ook een spoorlijn naar Zwolle. Deze lijn sloot ten westen van het Apeldoornse station aan op het lijntje naar Het Loo. Even voor het paleis takte de lijn af richting Vaassen, Epe en Hattem.

Bij Hattemerbroek sloot de spoorlijn aan op de zogenaamde Centraal spoorweg van de NCS. De KNLS kon zo gebruikmaken van de bestaande spoorbrug over de IJssel. In 1887 werd het baanvak Apeldoorn – Hattem in gebruik genomen. De treinen reden hier tot een tijdelijk station bij het NCS-station Hattemerbroek. In 1889 werd de spoorlijn hier aangesloten op de NCS-lijn naar Zwolle. De treindienst werd geëxploiteerd door de HSM.

Het personenvervoer op de lijn Apeldoorn – Zwolle werd op 8 oktober 1950 opgeheven. Het traject Heerde – Wapenveld werd hierbij direct geheel buiten dienst gesteld. In 1970 werd het goederenvervoer tussen Wapenveld en Hattem beëindigd. De laatste goederentreinen tussen Hattem en Hattemerbroek en tussen Heerde en Apeldoorn verdwenen in 1972 van de spoorlijn. De rails werden niet lang daarna opgebroken. Tegenwoordig is een groot deel van het oude spoorweg tracé in gebruik als fietspad.

Het personenvervoer op het traject Apeldoorn – Zwolle werd na het opheffen van de spoorlijn overgenomen door de bussen van de VAD. Sinds december 2010 verzorgt de Veluwelijn van Syntus het openbaar vervoer op dit traject.

Stations en gebouwen

Langs de spoorlijn werden voornamelijk de standaardstations van de KNLS gebouwd. Het Loo kreeg in 1886 een uniek ontwerp. In Apeldoorn en Hattemerbroek werd gebruikgemaakt van de bestaande stations van respectievelijk de HSM en de NCS. Epe, Heerde en Hattem kregen grote stationsgebouwen van het type 1e klasse. In Vaassen werd een standaard stationsgebouw 2e klasse gebouwd. Emst en Wapenveld kregen een stationsgebouw 3e klasse. Kampen Zuid kreeg in 1913 een stationsgebouw in de stijl die bij de HSM gebruikelijk was. Dit gebouw werd na ruim twintig jaar alweer gesloopt. Behalve het stationsgebouw van Wapenveld, Heerde en Vaassen zijn alle gebouwen na de sluiting van de Baronnenlijn begin jaren ’70 gesloopt.

De voormalige spoorlijn, tegenwoordig in gebruik als fietspad.

De voormalige spoorlijn, tegenwoordig in gebruik als fietspad.

Langs het voormalige traject van de spoorlijn zijn nog diverse herkenningspunten bewaard gebleven. Zo zijn in Apeldoorn beide verbindingsbogen nog te herkennen en in gebruik als onverhard wandelpad. Daarnaast staan in de stad nog enkele voormalige baanwachterswoningen en is de voormalige spoorlijn herkenbaar als groenstrook. Buiten Apeldoorn is bijna het volledige tracé geasfalteerd en in gebruik als fietspad. In Vaassen is het stationsgebouw bewaard gebleven en in Epe staat nog een oude baanwachterswoning.

(Bron: Wikipedia, de vrije encyclopedie)